RENAIXEMENT
El naixement de Venus de Botticelli |
- Expansió de l'HUMANISME, iniciat a Itàlia des del segle XIV (Dant-Petrarca-Boccaccio) basat en la visió de l'home com a centre del món per damunt el teocentrisme medieval i en la importància de la raó per damunt de la fe.
L'home de Vitruvi de Leonardo da Vinci |
- Augmenta el poder de les monarquies i disminueix el poder de la noblesa: desapareix el feudalisme en pro d'uns governs absolutistes.
- La burgesia es consolida com a classe emergent: s'enriqueix a partir del comerç.
- Conquestes: descobriment d'Amèrica---- nou comerç---- canvi del comerç del Meditarrani a l'Atlàntic.
- Concepció més racionalista:
- invenció de la impremta (Gutemberg segle XV)---- més difusió de la cultura.
- Noves idees contràries a les establertes---- guerres de religió (reforma, contrareforma, escissions protestants...)
- Es prenen models dels clàssics:
- gust pel món grecoromà.
- Descobriment de textos antics: se'n fan reedicions, es recupera la mitologia, s'imita la sintaxi llatina, s'introdueixen els gèneres de la literatura clàssica (l'ègloga, l'oda, l'elegia...), així com el sonet del “dolç estil nou” en les llengües modernes...
- El llatí es pres com a model i llengua “mare” i, a la vegada, es consoliden les llengües europees com a llengües també de cultura.
1. Esquematitza les CARACTERÍSTIQUES
LITERÀRIES del Renaixement que trobaràs al llibre a la pàgina 69.
Ja hem vist com el
Renaixement és una època de canvis profunds en què es desenvolupen
les ciències i les arts de manera destacada a partir de la
revalorització de la cultura grega i llatina. Es considera l'Edat
Mitjana com una època bàrbara i obscura que cal superar. En art destaquen els períodes del Quatrocento i el Cinquecento.
La porta
d'obertura del Renaixement literari és l'HUMANISME, encetat pels
italians Dant, Petrarca i Boccaccio.
2. Què és
l'humanisme? Defineix-lo.
3. Completa una graella com aquesta
amb la informació que trobaràs al llibre sobre els autors més destacats de la LITERATURA ITALIANA d'aquesta etapa:
AUTOR/A | Obra destacada | Característiques/altres informacions | |
POESIA | ARIOSTO | ||
T. TASSO | Jerusalem alliberada | ||
P.BEMBO | |||
V.COLONNA | |||
PROSA | MAQUIAVEL | El príncep |
|
CASTIGLIONNE | El cortesà |
4. Contesta:
- Quin dels autors anteriors és una dona?
- Què són els “bestiaris”?
- Fins a quin punt té importància la mitologia en les obres renaixentistes?
5. Literatura castellana. Contesta:
- Quins autors de la literatura castellana destacaren en poesia?
- Quina importància tengué el “Càntic dels càntics” bíblic en la seva obra?
- Per què es diu que Garcilaso és l'ideal cortesà?
- Quin poeta italià pren com a model Garcilaso?
- Quin gènere literari apareix a Espanya al segle XVI? Resumeix la informació sobre aquest gènere si sobre el Lazarillo de Tormes que trobaràs a la pàgina 74-75.
En la literatura
portuguesa hem de destacar CAMÔES, que amb la seva obra Os
Lusiadas crea una gran epopeia
nacional a imitació de l'Eneida de Virgili.
En la literatura
francesa destacam la poesia de Pierre RONSARD i la introducció del
nou gènere literari de l'ASSAIG de mans de MONTAIGNE. La prosa
prendrà un nou camí amb l'obra de RABELAIS.
6. Contesta:
- Què és “La Pléiade”? Qui el va fundar? Què propugnava?
- Quin és el lema personal de Montaigne, autor dels Essais (Assaigs) i què exemplifica?
- Anota les característiques de l'assaig com a gènere específic que trobaràs a la pàgina 78-79 del llibre.
François RABELAIS (?1494-1553).
Fill de família
benestant, nasqué en un poblet entre Poitiers i Tours. S'interessà
per la llengua i la cultura grega i pel nou corrent humanista
d'Erasme. Inicià la carrera eclesiàstica, però l'abandonà i
estudià medicina. S'establí a París i publicà, el 1532, amb el
pseudònim “Alcofribas Nasier” la primera part de la seva gran
novel·la Gargantua i Pantagruel,
serà el model de novel·la humanista.
Aquesta
història parteix d'un conte anterior de l'autor en què explicava la
vida d'un gegant medieval anomenat Gargantua.
Posteriorment
situà el primer volum com a segona part i escrigué la primera,
Gargantua. Li seguiren
dos volums més, i sense usar pseudònim i foren condemnats per La
Sorbona perquè es posicionava a favor de l'evangelisme. Després de
mort aparegué un cinquè volum.
A
més de la comicitat, Rabelais demostra en aquesta obra el gran
coneixement que té dels clàssics i de temes de la seva actualitat
com la llengua, la religió, l'educació, la justícia... que tracta
notablement. Així, davall aquesta aparença humorística (desbarat,
deformació...) hi ha un missatge de tolerància en contra de
l'obscurantisme religiós. Se sap que influí en Voltaire en relació
a la lluita contra el dogmatisme, la intolerància i la superstició.
Com
a anècdota podem dir que Rabelais fou un dels precursors de
l'avantguardisme, ja que comptam amb alguns cal·ligrames fets seus.
7. Escriu els títols sencers dels diferents volums de l'obra de Rabelais.
8. Resumeix en cinc línies l'argument de Gargantua i Pantagruel.
9. En què consisteix el "pantagruelisme"?
10. Escriu el nom d'alguns escultors, arquitectes i pintors més destacats de l'etapa Renaixentista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada