SEGLE XX
- Crisi novel·la realista--->Guerra Mundial---> progrés i tècnica no solucions---> irracionalisme, jo i món interior.
- Renovació de la novel·la:
- nous corrents de pensament (marxisme, existencialisme)
- + psicoanàlisi (Freud)
- + experimentació avantguardista.
- irracionalisme
- subjectivisme: introspecció psicològica
- experimentació tècnica.
+ envant (a p. II Guerra
Mundial) s'afegeix el compromís de l'escriptor / i el caos i
l'absurd.
Temes:
- MÓN COMPLEX I CAÒTIC: complexitat del món. Antiheroi: home corrent, ple de dubtes, desesperació i angoixa existencial.
- MÓN INTERIOR (conflictes interns, crisi religiosa i de valors, relacions personals, sexualitat, sentit de l'existència...).
- CONDICIÓ HUMANA: preocupació pel factor existencial.
Tècnica:
- REVOLUCIÓ DEL JO: tendència al subjectivisme i la primera persona. Punt de vista habitual: narrador en primera persona.: monòleg interior o flux de consciència. Forma semblant a altres gèneres + confessionals.
- TRANSFORMACIÓ DE L'ESPAI I EL TEMPS: no hi ha linealitat. El temps és marcat per la vivència del personatge i els seus pensaments. Per això, hi ha salts temporals i flashbacks.Temps: desordenat a partir del record, psicologia del personatges....
- COMPOSICIÓ SIMFÒNICA: diferents punts de vista. en alguns casos perspectivisme: diferents punts de vista (fragmentació).
LITERATURA FRANCESA
- MARCEL PROUST: novel·la psicològica basada en el pas del temps, la memòria i l'evocació del passat.
LITERATURA ANGLESA
- JAMES JOYCE: Ulisses. Inicia el model del monòleg interior (flux del pensament, sensacions, records,...), barreja de diferents registres...
- V.WOOLF: perspectives múltiples de la veu narrativa (+-com Joyce)
LITERATURA GERMÀNICA
- KAFKA: exterioritza les tensions internes i exposa (de forma simbòlica) la pèrdua de la identitat humana i la incomunicació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada