Jonàs
(profeta)
Jonàs, en hebreu "colom de la pau", profeta de l'Antic Testament.
Jonàs, en hebreu "colom de la pau", profeta de l'Antic Testament.
Llibre de Jonàs
El
llibre explica que el profeta Jonàs i relata una història
en la qual Déu li mana predicar al poble de Nínive,per
persuadir-los de penedir-se de la seva maldat o en cas contrari la
seva ciutat quedaria destruïda. Jonàs es va negar a obeir
i s'amagà del Senyor en un vaixell, però en el camí
Déu mogué una tempesta i els tripulants en saber que
fugien del Senyor el llancen al mar.
Llavors Déu va enviar un gran peix perquè se l'empassés. Després de tres dies de romandre en el ventre del peix durant els quals Jonàs pregar, el Senyor va donar l'ordre que el peix vomités a Jonàs; després d'això, Jonàs va rebre per segona vegada l'ordre de Déu d'anar a predicar a Nínive.Va accedir i en aquesta ciutat va anunciar la destrucció imminent per por de tots els seus habitants. El rei va ordenar el dejuni de la població (que es va penedir dels seus pecats) i Déu no els castigà. Jonàs es va disgustar i marxà, llavors Déu el va reprendre per la seva poca compassió.
Llavors Déu va enviar un gran peix perquè se l'empassés. Després de tres dies de romandre en el ventre del peix durant els quals Jonàs pregar, el Senyor va donar l'ordre que el peix vomités a Jonàs; després d'això, Jonàs va rebre per segona vegada l'ordre de Déu d'anar a predicar a Nínive.Va accedir i en aquesta ciutat va anunciar la destrucció imminent per por de tots els seus habitants. El rei va ordenar el dejuni de la població (que es va penedir dels seus pecats) i Déu no els castigà. Jonàs es va disgustar i marxà, llavors Déu el va reprendre per la seva poca compassió.
El llibre de Jonàs és: una història narrativa que té com a propòsit donar testimoni de la gràcia de Déu i que el missatge de salvació és per a tots els éssers human i s'atribueix la seva autoria al propi Jonàs, i es considera que ho va escriure aproximadament entre l'any 785 i el 760 AC. Aquest llibre difereix dels altres llibres profètics en el fet que es concentra en el profeta i no en les seves profecies.
Job
Job
és un personatge bíblic sotmès a moltes proves
per Déu per demostrar la santedat, integritat d'esperit i
fortalesa davant les dificultats. La seva història es narra en
el Llibre de Job en l'Antic Testament.
Vida
Job era un ramader molt ric, amb 7 fills i 3 filles i nombrosos amics i criats.
Satanàs repta a Déu argumentant que l'amor perfecte de Job és per causa de les seves benediccions i no perquè realment Job estimi Déu. Déu concedeix a Satanàs el provar la integritat de Job. Per exemple : Job, jeu nu i cobert de cendra enmig del camp. Tot i que flaqueja, no renega de Déu i aquest li ensenya més humilitat. Acabada la prova, Job surt triomfant i li és restituïda la seva felicitat anterior encara amb més del doble del que tenia.
Job era un ramader molt ric, amb 7 fills i 3 filles i nombrosos amics i criats.
Satanàs repta a Déu argumentant que l'amor perfecte de Job és per causa de les seves benediccions i no perquè realment Job estimi Déu. Déu concedeix a Satanàs el provar la integritat de Job. Per exemple : Job, jeu nu i cobert de cendra enmig del camp. Tot i que flaqueja, no renega de Déu i aquest li ensenya més humilitat. Acabada la prova, Job surt triomfant i li és restituïda la seva felicitat anterior encara amb més del doble del que tenia.
Autor
i datació
El seu autor és desconegut, encara que la tradició ho atribueix a Moisès, el qual possiblement conegués Job durant la seva fugida del Baix Egipte. Si aquest fos el cas. Donada la perfecció formal de l'escrit es pensa normalment en l'època d'or de la literatura jueva, és a dir, (entre els segles X i VIII abans de Crist).
El seu autor és desconegut, encara que la tradició ho atribueix a Moisès, el qual possiblement conegués Job durant la seva fugida del Baix Egipte. Si aquest fos el cas. Donada la perfecció formal de l'escrit es pensa normalment en l'època d'or de la literatura jueva, és a dir, (entre els segles X i VIII abans de Crist).
Temàtica
És evidentment el sofriment de l'innocent.
És evidentment el sofriment de l'innocent.
Diversos
mites grecs es refereixen a temes semblants: Prometeu és
culpable, però l'enormitat del seu càstig el rebel;
Èdip Rei pateix el càstig dels déus per un pecat
que ell no era conscient d'estar cometent, Hèrcules no ha
pecat, però els punys dels déus l'acaben per aixafar.
Jacob(Gènesi)
La
Bíblia diu que quan els nois estaven creixent, Esaú, el
caçador, un dia va venir famolenc, i li va demanar al seu
germà Jacob el plat de llenties que estava menjant. Jacob, per
consell de la seva mare, li va demanar que li vengués la
primogenitura com fill gran, a canvi de l'aliment. Esaú,
veient que aquest dret era inservible per a ell si arribava a morir,
va accedir. La mare va continuar afavorint a Jacob per exemple quan
el va ajudar a conseguir la benedicció del seu pare en vers
d'Esaú i aquest va jurar que el mataria; per això
Rebeca, el va fer fugir, li va aconsellar que busqués una dona
mentre visqués allà. Quan Jacob va fugir, Esaú
va enviar al seu fill perquè el matés, encara que
aquest el va perdonar.
Després
que Jacob havia viscut un mes amb els seus familiars, Laban li va
oferir paga per l'ajuda que li havia donat. Jacob va indicar que li
serviria per set anys, ja que no tenia dot o pertinences per oferir a
canvi de la mà de Raquel en matrimoni. Aquests set anys li van
semblar a Jacob "uns pocs dies, per l'amor que li tenia a ella".
Però una vegada que es va completar el temps establert, Laban
li va donar a la seva filla gran, Lia. Llavors va oferir a Jacob
donar-li a Raquel i també a Lia. Ell va complir amb la lluna
de mel i va treballar set anys. Lia va poder tenir molts fills amb
Jacob al contrari que Raquel que només en va poder procrear
dos.
-Així
mateix és interessant observar que Jacob es va trobar amb un
"àngel" amb el qual va haver de lluitar fins a
vèncer: «I l'home (àngel) li va dir: com et dius?
I ell va respondre: Jacob. Llavors l'home (àngel) va dir: No
et diràs més Jacob, sinó Israel, perquè
has lluitat amb Déu i amb els homes, i has vençut.
Jacob
va tenir dotze fills. De la seva primera esposa Lia va tenir Rubén,
Simeó, Leví, Judà, Issacar i Zabuló.
També va tenir a la seva única filla Dina.
De
Bilhà, la serventa de Raquel, va tenir a Dan i Neftalí.
De
Zilpà, la serventa de Lia, va tenir a Gad i Aser.
Finalment,
de la seva esposa favorita, Raquel, va tenir a José i Benjamí,
els més estimats.
Aquest
comprenien les 12 tribus d'Israel.
Sara
Sara va ser l'esposa d'Abraham i mare d'Isaac esmentada en la Bíblia. Segons el llibre de Gènesi el seu nom original era Sarai però Déu el va canviar a "Sara" abans de concedir-li el miracle de tenir un fill a l'edat de 90 anys.
Segons l'Antic Testament, Sara va ser l'esposa d'Abraham. Sara era tan bella que al seu costat les altres dones semblaven ximpanzès i ni tan sols els durs viatges al costat de Abraham varen afectar la seva bellesa.
Anant cap a Egipte Abraham va amagar Sara dins un bagul però dos oficials varen demanar inspeccionar-lo, quan el varen obrir va sorgir una llum molt forta que era a causa de la bellesa de Sara, i tots començaren a lluitar per conseguir-la. Quan finalment Sara va ser portada davant el faraó, va dir que Abraham era el seu germà i el rei li va donar molts regals.També va posar a nom de Sara les seves propietats donant-li com a herència la terra de Goshen. Ella li va pregar a Déu perquè la salvés del rei i Déu li va respondre enviant a un àngel que donava cops al rei cada vegada que aquest tractava de tocar-la. El Faraó, sorprès en sentir els cops, li va parlar amablement a Sara qui va acabar confessant que Abraham era en realitat el seu espòs. El rei va deixar de molestar-la. Quan el faraó va veure aquests miracles de part de Sara va decidir donar-li a la seva filla Agar com a esclava.
Sara
era estèril fins que va rebre un miracle. Quan la seva
fertilitat va ser restaurada va donar a llum a Isaac, però la
gent no la va creure sinó que deien que Abraham i la seva dona
havien adoptat un nadó orfe fent veure que era el seu propi
fill. Més tard Abraham va convidar a tots els homes importants
a un banquet per celebrar el deslletament d'Isaac. Sara també
va convidar a les dones que van portar als seus propis fills. En
aquesta ocasió Sara li va donar de mamar dels seus propis pits
a tots els nens convencent als convidats que el naixement d'Isaac
realment havia estat un miracle.
La
llegenda relaciona la mort de Sara al sacrifici de Isaac. Hi ha dues
versions de la història:
- D'acord a una d'elles, Samael li va dir: "el teu marit va prendre el nen i el va sacrificar. El nen va gemegar i plorar però no va poder escapar del seu pare". Llavors Sara va començar a plorar amargament i finalment va morir de tristesa.
- A l'altra versió satanàs la va enganyar fent-li creure que el seu fill havia estat sacrificat, llavors ella es va consolar pensant que havia estat per petició de Déu; quan satanàs li va dir que estava viu, ella va morir de goig.
ESTER
Llibre
d'Ester (Antic testament), un dels llibres històrics ubicat
entre el Llibre de Judit i el dels Macabeus.
Hassada
(“murta”) va entrar a formar part de l'harem del rei Ahasuerus
(Xerxes I 481 aC), on l'anomenaren ESTER (estrella).
Era
filla d'Abicail, de la tribu de Benjamí. Morts els pares, fou
adoptada pel seu cosí Mardoqueu -administratiu del palau reial
se Susa (dins l'imperi Persa). El rei Asuer, que havia rebuttjat la
seva esposa, cercava una nova dona i va elegir Ester, que es va
convertir en reina dels Medes.
El
primer ministre Aman -que odia els jueus- intenta que el rei els mati
tots en un sol dia i així es quedaran els seus béns.
Ester (pietosa, decidida i valenta) , intervé, s'atura el crim
i Anam és executat. Així els jueus pogueren continuar
vivint sota el govern persa.Dia 1 de juliol els jueus commemoren la salvació del poble jueu ("Purim") a partir d'aquesta data.
PEL·LÍCULA "Ester, la reina de Persia"
JUDIT
Era
una vídua hebrea que, durant la guerra d'Israel contra
l'exèrcit assiri, descobreix que el general assiri Holofernes
s'ha enamorat d'ella. Ella decideix sortir de la ciutat assetjada
(Betúlia), va a la tenda d'Holofernes i li fa creure que està
enamorada d'ell... Allà, l'engata i ell cau adormit, moment en
el qual Judit aprofita per tallar-li el cap. Així l'exèrcit
assiri queda sense comandant i és fàcilment guanyat pel
d'Israel.
Salomó
El
rei Salomó fou una de les principals figures de l'època
dels reis a l'Antic Testament. Els tres reis més importants
foren en aquest ordre: Saül, David i Salomó.
Fill
del Rei David i de Betsabé, amb qui s'havia casat després
de ser la seva amant.
Quan
s'acostava la mort del Rei David, es van formar dos grups de poder al
seu voltant per mirar de trobar un successor, cadascú segons
els seus interessos: per una part Adonies fill major, i per l'altre
Salomó ( fill de l'esposa preferida ).
El
rei David es decidí per Salomó i aquest fou ungit com a
rei d'Israel. Era l'any 476 de la sortida del poble d'Israel
d'Egipte. Poc després de la mort del seu pare, Adonies va
demanar la mà d'una concubina de David, Abisag. Salomó
va témer que fos una conjura contra ell i el va fer
assassinar.
Aprofitant
una època de pau al seu territori, es dedicà a la
construcció de grans obres per tot el país; desenvolupà
el comerç internacional, posà en marxa la indústria
del ferro i el coure. Va pactar aliances amb el faraó
d'Egipte,amb el rei Hiram I de Tir,etc.
Però
la seva gran obra va ser a Jerusalem: va ordenar la construcció
d'un magnífic
temple per al poble d'Israel on es guardaria l'Arca de l'Aliança,
un gran palau reial i va manar aixecar un clos emmurallat al voltant
de tota la ciutat. Jerusalem es va converir en una gran ciutat,
centre de poder i riquesa i capital del regne d'Israel.El seu palau
era fastuós i es va fer construir un tron d'ivori recobert
d'or, estava al capdamunt de sis escales on hi havia col·locats
dotze lleons drets. Va reunir un exèrcit format per mil
quatre-cents carros i dotze mil genets. Tots els reis i representants
reials del Pròxim Orient volien entrevistar-se amb ell i quan
aconseguien audiència li portaven tot de presents a base de
metalls preciosos, mones, ivori o espècies.
El
judici de Salomó:
Home
just i de gran bondat va resoldre casos complicats que li eren
presentats pels seus súbdits. El més famós és
el de les dues dones que pretenien ser la mare d'un mateix fill,
relata el fet que dues dones discutien davant Salomó pel nen
que era viu, després que una de les criatures morí
mentre dormien. Llavors Salomó va dir: "Partiu pel mig el
nen viu i doneu-ne la meitat a l'una i la meitat a l'altra!",
però la mare veritable va respondre al rei: "No, Senyor
meu! Doneu-li viva la criatura, no la mateu". Aleshores Salomó
es va adonar que la vertadera mare era la que va negar-se a que el
rei matés la criatura.
Salomó i la Reina de Saba:
Un
passatge d'aquest llibre dels reis que ha tingut prou ressò és
la visita que va rebre de la reina de Sabà. Una dona
enigmàtica que va voler seduir-lo amb les seves riqueses:
espècies aromàtiques, or i pedres precioses. Es va
presentar a Salomó i li va fer totes les preguntes que li
venien al pensament i aquest va respondre totes i cadascuna de les
qüestions que li va anar presentant. No hi hagué res que
desconegués i no pogués resoldre.
Mort
de Salomó i divisió del regne:
Quan
el rei ja era vell es va veure influenciat per les nombroses dones i
concubines que tenia al palau reial i va començar a edificar
temples a déus estrangers.
Veient
la feblesa del rei, van començar les conspiracions; Salomó
va regnar durant quaranta anys, i a la seva mort fou sepultat amb el
seu pare David i el seu fill gran Roboam fou coronat nou rei.
Roboam
va viatjar a Siquem on tot el poble d'Israel havia de proclamar-lo
rei però, un cop, allà, les tribus del nord van
negar-se a reconèixer-lo com a rei si no alleugeria la càrrega
fiscal que els havia imposat Salomó. Roboam es negà a
les exigències i es produí un cisme:
*
Les tribus de Judà i Benjamí van continuar donant
suport a Roboam, fill de Salomó, com a rei de Judà.
*
La resta de tribus d'Israel va proclamar Jeroboam com a nou rei del
Regne del Nord d'Israel.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada